یک گنبد چندوجهی و پر زرق و برق ساخته شده از فولاد و شیشه، روی باغ سرپوشیده فرودگاه تازه افتتاح شده جوئل چانگی در سنگاپور را پوشانده است.
ماهنامه پردازش: فرودگاه جوئل چانگی (Jewel Changi Airport) سنگاپور که قرار است تجربهای بدون هر گونه شباهت با تجربیات دیگر باشد، به تازگی تکمیل شده که هم از نظر مقیاس و هم از نظر طراحی هیجانآور است.
ساخت این مجتمع تفریحی و خردهفروشی که به راحتی قابل دسترس برای عموم و الهام گرفته از طبیعت با نمای منحنی شکل ساخته شده از شیشه و فولاد بر روی زمینی است که قبلاً پارکینگ خودرو بوده و اکنون سه پایانه مسافربری فرودگاه را به یکدیگر متصل میکند، هزینهای معادل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار به دنبال داشته است.
در مرکز این ساختمان جدید و نمادین، وادی جنگلی شیسیدو (Shiseido Forest Valley) واقع شده که یک محوطه سر پوشیده گلکاری شده با هزاران اصله درخت و درختچه همراه با بلندترین آبشار سرپوشیده جهان (به ارتفاع ۴۰ متر) است که آب باران را به صورت آبشار از پنجره گِرد و همیشه باز در مرکز سقف به پایین سرازیر میکند.
این بخش جنگلی که دارای دسترسی مستقیم به فضای اصلی فروشگاهی از طریق چند مسیر دره مانند عمودی است، شامل دو مسیر پیادهراه نیز هست. مسیر شرقی شامل چند آبشار کوچک در طول مسیر است در حالی که مسیر غربی به بازدیدکندگان اجازه میدهد از میان مه در حال گردش عبور کنند.
در سطح پنجم، دره پارک جذابی شامل سراشیبیها و یک پل شیشهای و فضایی برای حضور مردم به ظرفیت حدود یک هزار نفر است.
این مقصد دارای کلاس جهانی، توسط شرکت توسعه فرودگاه جوئل چانگی (یک سرمایهگذاری مشترک میان گروه فرودگاه چانگی و شرکت کپیتالند (CapitaLand)) تکمیل شد و با توجه به نیاز به گسترش ظرفیت پایانه شماره ۱ فرودگاه چانگی و همچنین پارکینگ روباز خودروی آن، شروع به کار کرد.
سقف این مجموعه متشکل از پنج هزار گره و ۱۴ هزار قطعه فولادی است که همگی شکلهای متفاوتی دارند.
با الهام گرفتن از آرشیتک معروف جهان، موشه سافدی (Moshe Safide) 81 ساله که تمام عمر خود را در باغها سپری کرده، نمای این بنا باعث ایجاد یک نقطه عطف برجسته شده و مبتنی بر هندسه چنبره سه بعدی است.
شرکت بینالمللی مشاوره مهنسی بوروهاپولد (BuroHappold) با استفاده از ابزارهای پیشرفته مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM)، کار طراحی را انجام داد و امکان ورود حداکثر میزان نور بدون بیش از حد گرم شدن فضای داخل را فراهم آورد که این امر باعث ایجاد محیطی ایدهآل برای رشد گیاهان شد. نتیجه حاصله، فضایی نه تنها زیبا بلکه قابل ساخت و مقرون به صرفه به لحاظ اقتصادی بود. کریستوبال کوریا (Cristobal Correa) مدیر ارتباطات بوروهاپولد میگوید: «با همکاری شرکت معماران سافدی، طرح نخست ما برای این سازه یک مفهوم خام بود: سیستم تک لایه فولاد و شیشه.»
او همچنین میگوید: «اکثر این سیستمها، فشارمحور هستند یعنی سازههای پوسته دارای تنها نیروهای خمشونده هستند اما این سازه متفاوت بود: یک شکل چنبرهای که تقارنی با محور طولی خود نداشت و این باعث ایجاد تفاوتهای بزرگ در فشار موجود در این سازه در مقایسه با دیگر سازههایی شده بود که پیشتر طراحی شده بودند. هر گره سازه، یک بخش فولادی منشورمانند و یک پنل مستطیل شکل منحصر به فرد است و هر یک از آنها با پیشرفتهترین فناوریهای تولیدی ساخته شده است.»
بخش تاج با یک سقف پیچیده فولادی و شیشهای به مساحت ۲۰۰ متر در طویلترین تاق باعث شده که فرودگاه جوئل چانگی چالشهای عمرانی قابل توجهی ایجاد کرده باشد. سقف به طور مستمر در لبهها از حمایت یک ساختار یکپارچه برخوردار است و سیستم نمای آن باعث یک فضای داخلی تقریباً عاری از ستون شده است. برای تحقق این نگرش ساختارشکن، شرکت معماران سافدی، یک همکاری جهانی از بهترینهای حوزههای مهندسی، معماری، طراحی داخلی و هنر را ایجاد و رهبری کرد. نهتنها همه افراد درگیر باید بر محدودیت دسترسی به فضا در یک فرودگاه شلوغ غلبه میکردند، بلکه شکل نامتقارن سقف برای تضمین این بود که جریان آب باران از پنجره گرد وارد آسانسور فرودگاه نخواهد شد که از بین جنگل سرپوشیده داخلی عبور میکند.
جواهری در تاج
بوروهاپولد سازه فولادی را با یک پوسته شبکهای به وزن سه هزار و ۵۰۰ تن و سقف پایهدار معلق در هوا طراحی کرد. سقف که به شکل یک دونات است، با دقت مهندسی شده و یک پوسته شبکهای مستمر را شکل میدهد که با یک تیر حلقوی و ۱۴ ستون لولهای به شکل درخت حمایت میشود که در سازه بتونی قرار گرفتهاند. بخش سراشیبی پنجره گرد، مؤید پیچیدهترین عنصر طراحی و ساخت است که مرزهای فناوری را جابجا کرد.
کریستوبال کوریا میگوید: «سقف متشکل از پنج هزار گره و ۱۴ هزار قطعه فولادی در شکلهای مختلف است. البته همه قطعات دارای قواعد هندسی مشترکی هستند که باعث میشود اتصالات آنها دارای جزییات مشابهی باشند (این باعث ایجاد یک سیستم ساخت و اتصال مشترک در همه مکانها میشود). هر گره سازه، یک بخش فولادی منشورمانند و یک پنل مستطیل شکل منحصر به فرد است و هر یک از آنها با پیشرفتهترین فناوریهای تولیدی ساخته شده است.
این گرهها در پنج محور توسط شرکت مرو (Mero) در آلمان دندانهدار شدهاند و قطعات فلزی همگی راست بوده و در یک سطح عمودی قرار گرفتهاند.
این قطعات تولید شده از صفحات فولادی توسط شرکت یانگ نام (Yong – Nam) در سنگاپور و در نقاطی که با گرهها تلاقی دارند، در زوایای مختلف برش خوردهاند که این کار با استفاده از رباتهایی انجام شده که قطعات را با دقت برش زده و آنها را به جوش دادهاند. صفحات شیشهای در چین ساخته شدهاند و بخشهای مثلثی شکل از قطعات بزرگتر استاندارد که به مستطیل هستند، بریده شدهاند.
بیش از ۹ هزار جام مثلثی شکل شیشهای با کیفیت بسیار بالا که هر یک اندکی با دیگر تفاوت دارد، به صورت ویژه برای گنبد مهندسی شده و با استفاده از کدهای QR در محل دقیق خود نصب شدند. انعکاس نور آنها به طور گستردهای تست شد تا تضمین گردد که هیچ گونه بازتابی ایجاد نخواهد شد که باعث اختلال در کار کنترلکنندگان ترافیک هوایی شود.
کار ساخت در دسامبر ۲۰۱۴ آغاز شد. پیمانکار ابتدا پنجره گرد را تکمیل کرد و سپس سقف را در ۱۰ بخش در جهت حرکت عقربههای ساعت بنا کرد. گرهها و قطعات به صورت انفرادی نصب شدند در حالی که سه تیم از ارزیابان بر آن نظارت داشتند و در انتها صفحات شیشهای نصب شدند.
این مجموعه در آوریل ۲۰۱۹ افتتاح شد در حالی که پارک کانوپی (Canopy Park) در تاریخ ۱۰ ژوئن ۲۰۱۹ به روی عموم باز شده بود. این فرودگاه توانسته چندین جایزه داخلی و بینالمللی را به دلیل طراحی نوآورانه و نمادین خود کسب کند و تاکنون میلیونها نفر توانستهاند از تجربه منحصر به فردی که ارایه میکند، لذت ببرند.