LogoLogoLogoLogo
  • صفحه اصلی
  • آهن و فولاد
  • سنگ آهن و معادن
  • فلزات پایه
  • نظرها و دیدگاه ها
  • LME
  • اشتراک ماهنامه
  • تماس با ما
  • استخدام

اولین و پرمخاطب ترین نشریه تخصصی صنایع فلزی و معدنی
(از سال 1384 )
اخبار و تحلیل های صنایع آهن و فولاد، آلومینیوم، مس، سرب و روی، معادن و...

اقدام مهم انجمن نوردکاران برای حذف تعرفه‌های وارداتی کشورهای همسایه
شهریور ۱۷, ۱۴۰۴
عملکرد فولادمبارکه در تامین بازار متعهدانه بوده است
شهریور ۱۷, ۱۴۰۴
نمایش همه

سیاست قیمت‌گذاری چکشی محصولات فولادی تحت لوای ایجاد رقابت در بازار؛ افزایش قیمت ۱۷ درصدی قیمت ورق گرم در عرضه امروز بورس کالا صدای تولیدکنندگان را درآورد

شهریور ۱۷, ۱۴۰۴
موضوعات
  • آهن و فولاد
  • اخبار
برچسب ها

گروه رسانه‌ای پردازش- آنوش رحام، دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله وپروفیل فولادی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه رسانه‌ای پردازش با اشاره به افزایش بی‌سابقه ۱۷ درصدی قیمت ورق گرم در بورس‌کالای ایران گفت: تغییر نماد ورق گرم به دو نـماد HB و HC (ضخامت کمتر از پنج میلی‌متر و بیش از پنج میلی‌متر) بدون تفکیک مصارف آن را می‌توان علت اصلی افزایش افسارگسیخته قیمت ورق گرم در بورس‌کالای ایران دانست.

پیش از این، ورق گرم با ضخامت‌های متفاوت عرضه می‌شد اما به دلیل تقاضای بالای ورق با ضخامت پایین، خریداران ورق ضخیم، اقدام به خرید محصول با ضخامت پایین و تهاتر با ورق بالای پنج میلی‌متر می‌کردند و این اقدام در نوع خود به‌گونه‌ای موجب تنظیم بازار می‌شد.
رحام با اشاره به این‌‌که افزایش ۱۷ درصـدی قیمت مواداولیه هیچ توجیهی ندارد و به معنی نارسایی ۲۰ درصد مواداولیه، کاهش ۲۰ درصد تولید و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است، خاطرنشان کرد: در شرایط تورم ۴۰ درصدی در کشور، جهش ناگهانی ۱۷ درصدی محصول تولید داخل (که با احتساب هزینه‌های جانبی به ۲۰ درصد هم می‌رسد)، فعالیت تولیدکنندگان پایین‌دست عملا از حیز انتفاع خارج می‌شود؛ به طور مثال، واحد تولیدی که نیازمند هزار تن ورق گرم است، در حال حاضر باید به اندازه ۱۲۰۰ تن مواداولیه تامین مالی انجام دهد درحالی که قیمت لوله یا سایر محصولات نهایی با افزایش قیمت رو به رو نبوده.

رحام درخصوص تبعات این افزایش قیمت هشدار داد که افزایش رسمی قیمت دلار به ۱۱۰ هزار تومان و بیشتر با این قیمت‌گذاری نامتعارف کلید خواهد خورد و تصریح کرد: سیاست‌های غلط قیمت‌گذاری محصولات تولید داخل در بورس‌کالا موجب شده تا گران‌سازی و قیمت‌سازی محصولات مصرفی تحت لوای رقابت و با اعمال سیاست‌های چکشی اجرایی شود و کالای تولید داخل با قیمت‌های جهانی به دست مصرف‌کننده ایرانی برسد؛ گفتنی است، نتیجه این اقدام غیرکارشناسی‌شده موجب می‌شود تا بازار از آکواریومی با تنوع بالای محصولات و رقابت آزاد تبدیل به تنگ کوچک و محدودی خواهد شد که متضرر نهایی آن جامعه است.
رحام افزود: در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز افزایش قیمت محصول نهایی همزمان با افزایش عرضه رخ می‌داد که در نتیجه آن شاهد تلورانس قیمتی در عین تنظیم بازار بودیم اما در حال حاضر تنها تولیدکنندگان بالادست به سودآوری می‌رسند و بازار صادرات محصولات ایرانی به ویژه در عراق داغ خواهد شد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

شهریور ۲۲, ۱۴۰۴

پیش‌بینی افزایش واردات زغال‌سنگ کک‌شوی هند به ۱۱۵ میلیون تن تا ۲۰۳۰


اطلاعات بیشتر
شهریور ۲۲, ۱۴۰۴

در راستای توسعه عدالت آموزشی و عمل به مسوولیت‌های اجتماعی؛ هنرستان ۱۲ کلاسه “فولاد هرمزگان” در بندرعباس افتتاح خواهد شد


اطلاعات بیشتر
شهریور ۲۲, ۱۴۰۴

فولاد مبارکه در مسیر خودکفایی: کاهش ۵۹ درصدی برق دریافتی سراسری و افزایش ۱۴۴ درصدی تولید برق خودتامین “فولاد”


اطلاعات بیشتر
© تمامی حقوق این سایت برای ماهنامه تخصصی پردازش محفوظ است.      طراحی و پشتیبانی : اینستا ادز