صنايع فولاد ايالات متحده به افزايش توليد خودرو پس از محدوديت هاى كرونا اميدوارند
احتمال لغو توليد مدل هاى ۲۰۲۱ خودروهاى آمريكايى به علت تداوم كرونا
(قسمت سوم)
چالشهای پیش رو
چالشها و ابهامات بازشروع زنجیره عرضه فلزات خودرو برای یامی هانسن (Jamie Hansen) مدیر فروش و بازاریابی بخش کارگاههای ذوب فلزات شرکت ایامآی اتوماسیون (AMI Automation) در آمریکای شمالی مشهود است که میگوید: «ما مشتریانی داریم که از فناوری ما (بهینهسازی کورههای قوس الکتریکی) به صورت آزمایشی استفاده میکنند. این فناوری برای آزمایش اولیه فروخته شد و هدف بهبود بهرهوری آن است. به محض این که سیستم اجرا شد، کارآیی آن باعث صرفهجویی در هزینهها گردید.»
یکی از کلیدهای فناوری شرکت ایامآی، نظارت از راه دور و همکاری با اوپراتورها در کارگاه ذوب است. هانسن میافزاید: «در تعطیلات آخر هفته، با مشتری تماس گرفتیم و پرسیدیم چرا در زمانهای مختلف از این فناوری استفاده میکنند. آنها گفتند میدانند ما از این موضوع مطلع شدهایم و آنها در ساعات غیر اوج مصرف که برق ارزانتراست کار میکنند. آنها برنامه خود را برای هر روز تعیین میکنند. بنابراین ما برنامه آنها برای امروز را میدانیم اما اطلاعی از برنامه هفته آینده نداریم.»
هانسن ضمن تأیید آن چه که اوپراتورهای کورههای دمشی تحت شرایط ابهام موجود انجام میدهند، میگوید در یک بازار متلاطم، استفاده از کورههای قوس الکتریکی یک مزیت است. او همچنین از برخی کارخانهها تقدیر میکند که با افزودن خدمات و کاهش زمانهای سررسید برای تولید قطعات خودرو، دست به نوآوری زدهاند. «یکی از مشتریان اقدام به نصب یک خط نقاشی کرده است. قبلاً زمان سررسید نقاشی یک ورق از کارخانه آنها تا کارخانه مونتاژ سه ماه بود. اکنون این زمان به دو هفته تقلیل یافته زیرا آنها خودشان کار نقاشی را انجام میدهند. این ارزشی واقعی برای مشتری دارد. همچنین، این ارزشی واقعی برای مونتاژکننده است. کارخانههای در حال پیشرفت آنانی هستند که از این مزیت بهرهبرداری میکنند.
او همچنین خاطرنشان میسازد که زنجیره عرضه به حیات خود بازخواهد گشت و برخی محاسبات جدید درباره ارزش آن صورت خواهند گرفت.
طی سالها، موجودی انبارها به عنوان هزینه دیده شده است نه تضمینی در برابر آشفتگیهای زنجیره عرضه. او میگوید: «امروزه، مسئله انتظار کشیدن برای تولید قطعات در داخل نیست. مسئله این است که آیا شما منتظر یک قطعه از ایتالیا هستید یا نه.»
کاهش فروش کامیون
بخش اعظم توجه در بازار خودروهای جادهای در آمریکای شمالی معطوف به بخش مصرفی، خودروهای سواری و کامیونهای سبک بوده است. استیو تام (Steve Tam) نایب رییس مرکز تحقیقات حمل و نقل تجاری آمریکا (ACT) میگوید: «در حالی که خودروهای سبک یک بخش مهم هستند، اما کامیونها ستون فقرات اقتصاد به شمار میروند. کامیونها همچنان به کار خود ادامه میدهند.»
در ماه مارس تولید خودروهای تجاری چندان تحت تأثیر قرار نگرفت اما شرایط سختی در اکثر روزهای ماه آوریل حکمفرما بودند. این شامل مکزیک نیز بود. تعطیلیها باعث به خطر افتادن ایمنی کارگران شدند که صرفاً به دلیل موضوعات مرتبط با زنجیره عرضه یا فروش نبود.
تام میگوید: «فروش کامیون کاهش یافته اما به طور کامل از میان نرفته است. این کاهش حدود ۲۵ درصد بوده است اما هنوز ۱۲ تا ۱۳ خودروی کلاس ۸ (Class 8) به فروش میرسند که عمدتاً کامیونهای باری سنگین یا نیمه تریلرها هستند.
این امید وجود دارد که تولید کامیون بتواند همانند خودروهای سبک از سر گرفته شود هر چند که به نظر میرسد زودترین زمان برای این اتفاق، اوایل ژوئن باشد. به گقته تام، «همانند خودروهای سبک، بازشروع همراه با وقفه خواهد بود زیرا زنجیره عرضه نیز به طور همزمان بازشروع خواهد کرد.»
در خوشبینانهترین وضعیت، نگرانیهای اصلی درباره موضوعات لجستیک هستند نه عرضه. تام تأکید میکند: «در گفتوگوهای ما با تولیدکنندگان تجهیزات اصلی، آنها دغدغهای را در قبال فولاد مطرح نکردند. انتظار آن است که تولید و لجستیک کند پیش بروند لذا کارخانههای مونتاژ نگران این فلز نیستند.»
همچنین دغدغه بلند مدت زیادی در خصوص تغییرات ساختاری در این بخش همانند بخش تولید خودروهای سواری وجود ندارد. تام میگوید: «طی چند ماه گذشته، مردم برای یافتن جایگزینهای سفر، کارهای بسیار خوبی انجام دادهاند. البته هیچ جایگزینی برای باربری وجود ندارد. ممکن است تغییراتی در حاشیه سود ایجاد شده باشند اما ما شاهد تغییرات زیادی نیستیم.»
او میافزاید: «شاید شواهد نشان میدهند که سرعت اقتصاد کند شده است اما در عین حال نیاز فزایندهای برای کامیون وجود دارد زیرا قوانین جدید بهداشت عمومی باعث کند شدن سرعت حمل و نقل محمولهها گردیدهاند.»