ديجيتالسازى تهيه و توزيع كالا در صنايع فلزى
قسمت دوم
دیجیتالسازی پخش فلزات
شرکت پخش فولاد کلوکنر اند کو (Klöckner & Co) در آلمان در سالهای اخیر دیجتالی شدن خدمات خود را مد نظر قرار داده و اعلام کرده است: هدف این شرکت این است که بستری صنعتی ایجاد کند که خریداران و فروشندگان بهصورت دیجیتالی با یکدیگر در ارتباط باشند و با کمک راه حلهای دیجیتالی جدید بهسوی زنجیره تأمین متصلتر، هوشمند و کارآمد پیش برود.
گیسبرت رال، مدیرکل شرکت کلوکنر اند کو، سال گذشته در جریان سخنرانی در اجلاس دیجیتالسازی اروپا، درباره اینکه صنعت فلزات در زمانهای قدیم از نظر اتوماسیون تهیه و توزیع و دیجیتالی کردن چگونه عمل میکرد، گفت: صنعت ما به روشی بسیار قدیمی عمل میکند و در ۵۰ سال اخیر تغییرات اندکی ایجاد شده است.
اغلب سفارشات همچنان از طریق تلفن و فاکس صورت میگیرد. این مورد از طریق دیجیتالی شدن تغییر قابل توجهی خواهد داشت که از نظر من، دیجیتالسازی به معنای ایجاد شبکه است.
هدف ما ایجاد شبکه دیجیتالی کاملی با مشتریان، عرضه کنندگان و حتی رقباست و در نظر داریم در سالهای آتی از طریق ایجاد بستر صنعتی دیجتال، همه فرآیندها را مدیریت کنیم.
این اقدام، انقلابی در کل این صنعت ایجاد خواهد کرد. رویکرد شرکت کلوکنر اند کو در قبال دیجیتالسازی تهیه و توزیع تحت عنوان “استراتژی ۲۰۲۰ کلوکنر اند کو” روی میدهد. بخش اصلی این برنامه، تغییر در روش فعالیت شرکت کلوکنر اند کو است.
رال در سال ۲۰۱۴ضمن مدنظر قرار دادن نحوه عملکرد مشاغل جدید فعال در زمینه فناوری اطلاعات در دره سیلیکون، تصمیم گرفت شرکت kloeckner.i را بهعنوان کسب و کاری مستقل در برلین تأسیس کند. شرکت kloeckner.i که در ابتدا دو کارمند داشت، هم اکنون بیش از ۶۰ کارمند و یک شرکت زیرمجموعه به نام kloeckner.v دارد. رال درباره این فعالیت جدید میگوید: شرکت kloeckner.v روی تیمهای استارت آپ موفقی سرمایهگذاری میکند که از مدلهای کسب و کار خلاقانه، آشکار و رونق پذیری برخوردارند که راهبردهای دیجیتالی ما را تکمیل و گسترده میکند.
شرکت تخصصی تولیدی بیگرپ (BigRep)، تولید کننده چاپگرهای سه بعدی بسیار بزرگ، از جمله شرکتهایی به شمار میرود که kloeckner.v در آن سرمایهگذاری کرده است.
زمانی که شرکت کلوکنر اند کو این سرمایهگذاری را اعلام کرد، رال عنوان کرد: تمرکز اصولی استراتژی ۲۰۲۰ شرکت کلوکنر اند کو بر دیجیتالی کردن عرضه و زنجیره ارزش و همچنین افزایش محصولات و خدمات دارای ارزش افزوده بالاتر معطوف است. سرمایهگذاری ما در شرکت بیگرپ هر دو عنصر این استراتژی را هدف قرار میدهد و راه را برای حضور ما در بازار رشد امیدوار کنندهای هموار میسازد.
هم اکنون یکی از چاپگرهای پلاستیکی سه بعدی شرکت بیگرپ در دفاتر شرکت kloeckner.i مورد ارزیابی قرار گرفته است زیرا این گروه چگونگی استفاده از آن را در بخشهای نمونه برای مشتریان کلوکنر اند کو بررسی میکند.
در همین حال، شرکت کاوکنر اند کو داچلند جیامبیاچ (Klöckner & Co Deutschland GmbH) نیز چگونگی ادغام چاپگرهای سه بعدی فلزات را در زنجیره تأمین محصول کلوکنر اند کو بررسی و قسمتهای سه بعدی چاپ شده را در مراکز خدمات خود در این کشور تولید میکند.
نمونه دیگری ازهمکاری با یک کسب و کار درجه سه برای دیجیتالی کردن تهیه و توزیع را میتوان در همکاری شرکت کلوکنر اند کو با شرکت آلمانی ترامپف (Trumpf)، تولید کننده ابزار ماشینی، مشاهده کرد که یکی از نخستین شرکای شبکهای آن به شمار میرود.
با توجه به کارهایی که تاکنون در kloeckner.i صورت گرفته، این شرکت پخش کننده فولاد میتوانست رابطهای لازم را برای ارتباط با پلتفرم انقلاب صنعتی چهارم اکسوم (Axoom) متعلق به شرکت ترامپف را ارائه دهد. هدف نهایی این همکاری این است که ماشین آلات تولیدی ساخته شده در شرکت ترامپف را قادر سازد تا بهطورمستقل از شرکت کلوکنر اند کو، فولاد سفارش دهد. این امر امکان پذیر خواهد شد زیرا کلوکنر اند کو از سیستم سفارش آنلاینی با نام کنترکت پورتال (Contract Portal) برخوردار است و هم اکنون این سیستم با پلتفرم مشتریان اکسوم شرکت ترامپف ادغام شده است.
دیجیتالسازی در داخل شرکت کلوکنر اند کو و همچنین عرضه کنندگان و مشتریان در حال وقوع است. این شرکت همکاری نزدیکی با آراگو (Arago)، شرکت تخصصی هوش مصنوعی، دارد. این شرکت پخش کننده فولاد، پلتفرم هوش مصنوعی هیرو (HIRO) متعلق به شرکت آراگو را با سیستم فناوری اطلاعات در دو مرکز خدمات خود در آمریکا ادغام کرده است تا مسائل جزئی فناوری اطلاعات را بدون نیاز به دخالت انسان نظارت و برطرف کند. رال درباره مزیت این اقدام برای شرکت، میگوید: اجرای هیرو در محیط فناوری اطلاعات ما، یکی از اهرمهای تحول دیجیتالی شرکت ما به شمار میرود.
مهمترین تغییری که دیجیتالسازی در شرکت کلوکنر اند کو ایجاد میکند، در پایان سال جاری همزمان با راهاندازی نخستین نسخه از پلتفرم صنعت آزاد (Open Industry Platform) این شرکت روی خواهد داد. پلتفرم جدید بر اساس راهحلهای موجود، گزینهای را برای مشتریان ایجاد میکند تا نه تنها فولاد و محصولات فولادی را از شرکت کلوکنر اند کو، بلکه از سایر سهامداران و پخش کنندگان فولاد نیز سفارش دهند. این ایده به مشتریان این امکان را میدهد تا انتخاب گستردهتری در زمینه محصولات داشته باشند و قیمتگذاری را شفافتر سازند.
رال درباره این تغییر میگوید: با کمک ابزارهای دیجیتال، انقلابی را در روند سفارش و تحویل این صنعت ایجاد میکنیم. ما جریان اطلاعاتی شفافی میان همه بخشهای مرتبط در زمینه زنجیره تأمین بهوجود میآوریم. ما نه تنها میتوانیم راهحلهای سریع و کارآمدی را به مشتریان خود و عرضه کنندگان ارائه دهیم، بلکه مهمتر از همه، در نظر داریم قابلیت اجرا و درک مستقیم را به کانون اصلی فعالیت خود تبدیل کنیم. وی میافزاید که با افزایش دیجیتالسازی، کلوکنر اند کو میتواند میزان موجودی موردنیاز برای انتقال کالا را کاهش دهد زیرا ارتباط بیشتری با عرضهکنندگان خود ایجاد کرده و بهتر میتواند تقاضای مشتریان را پیشبینی کند.
رال خاطر نشان میکند: هر چه بتوانیم پیشبینی دقیقتری در زمینه فروش داشته باشیم، به منابع کمتری برای حفظ موجودی نیاز داریم. هنگامی که عرضه کنندگان ما به درک مشابهی برسند نیز همین اقدام برای آنها صورت خواهد گرفت. وی بهطور خلاصه میگوید: هدف ما، ایجاد یک پلتفرم صنعتی آزاد است تا ارتباط هر چه بیشتر فعالان بازار را فراهم کنیم. ما با استفاده از ابزارهای دیجیتال موجود، سهم فروش را دو رقمی میکنیم که این امر پتانسیل بسیار بالای دیجیتالسازی را نشان میدهد.