ديجيتالسازى تهيه و توزيع كالا در صنايع فلزى
(قسمت سوم)
ادغام بخش تهیه و توزیع با بخش تولید
شرکت پیاسآیمتالز با نرمافزار برنامهریزی تولید خود شناخته میشود، اما میتواند اتوماسیون بیشتری را برای تأسیسات ایجاد، و تهیه و توزیع این شرکت را نیز تلفیق کند زیرا در زمینه ادغام تولید خودکار تخصص بلند مدتی دارد و برنامهریزی در زمینه تهیه و توزیع را بهعنوان توسعه آن در نظر میگیرد.
رافائل بایندر، مدیر بازاریابی شرکت پیاسآیمتالز، در گفتوگو با مجله متال بولتن، گفت: این شرکت نخست در سال ۱۹۶۹ کار خود را با بررسی روشهای استفاده از رایانههای شخصی اولیه در فرآیند تولید فولاد آغاز کرد. وی افزود: اگرچه ترویج انقلاب صنعتی چهارم بسیار جدید است، اما دیجتالسازی تولید فلزات از همان ابتدا جزو اهداف شرکت قرار گرفته است.
پیاسآیمتالز رویکردی همه جانبه برای دیجتالسازی صنعت فلزات اتخاذ میکند. به گفته بایندر، تهیه و توزیع نباید بهطور جداگانه در تولید فلزات و زنجیره تأمین لحاظ شود.
وی میگوید: تنها اتوماسیون بخش تهیه و توزیع اهمیت ندارد. پیگیری دیجیتالی مواد، مزایای بیشتری را ارائه میدهد که امکان ادغام سیستمهای اجرایی تولید، برنامهریزی پیشرفته و زمانبندی و برنامهریزی منابع سازمانی را فراهم میکند.
وی میافزاید که بدون اطلاع از مکان و پارامترهای همه مواد در حال ساخت، از مواد خام گرفته تا موارد بعدی، تولید دیجیتال امکانپذیر نخواهد بود. اجرای مدیریت و ایجاد سفارشات حمل و نقل خودکار و همچنین مقصدیابی هوشمند، پتانسیل بسیار زیادی را فراهم میکند.
این موضوع زمانی مناسبتر میشود که بهعنوان گزینه دیگری برای نرمافزار تولید شرکت پیاسآیمتالز درنظر گرفته شود که زمانبندی تولید و پیگیری تولید را دربرمیگیرد.
بایندر خاطر نشان میکند: این موضوع در زمینه حمایت از استفاده بهتر از ظرفیتهای انبار، بهینهسازی نقل و انتقالات داخلی در هر دو بخش تأسیسات تولیدی، و تصمیمگیری برای استفاده بهینه از وسایل حمل و نقل موجود در همه موارد مطرح میشود. با استفاده از انبار بهینه و مدیریت حمل و نقل میان خطوط تولیدی و کارخانهها، میتوان هزینهها را کاهش و توان تولید را افزایش داد. با وجود اینکه با استفاده از نرمافزار تهیه و توزیع میتوان به تصویر بزرگتری از محل ذخیره رسید، اما برخی از شرکتهای فولادی همچنان تمایلی به سرمایهگذاری در این بستههای فناوری اطلاعات ندارد. بایندر عنوان میکند که دلیل آن این است که اغلب در نگاه اول مزیت تهیه و توزیع هوشمند کم اهمیت دیده میشود و بنابراین گفتوگو برای سرمایهگذاری دشوار است. به نظر بایندر، با این حال هنگامی که کاربران به بازده احتمالی حاصل از سرمایهگذاری پیببرند، این موضوع بسیار عادی میشود. بایندر نسبت به اتوماتیک شدن تهیه و توزیع خوشبین است. به گفته وی: در مقیاسی بیرونیتر، پیشبینی میکنم پیشرفت سریعی در صنعت ما ایجاد شود. تولید کنندگان بیشتر و بیشتر با زنجیره تأمین سراسر جهان همگام میشوند و همچنین هنگام حمل مواد از شناسه سامانه شناسایی امواج رادیویی استفاده میکنند. این حوزه میتواند پتانسیل زیادی در چشمانداز دیجتال بهوجود آورد.
بایندر اذغان دارد که مسائل مربوط به سازگاری فناوری اطلاعات میان سایتهای مختلف میتواند دلیلی برای نگرانی باشد، با این حال وی همچنان خوشبین است که دیجیتالسازی تهیه و توزیع از پذیرش همهجانبه اصول انقلاب صنعتی چهارم سود خواهد برد. بایندر میافزاید: از نظر ما، توسعه بیشتر به راهحلهای جامعتری منجر خواهد شد. حتی اگر انقلاب صنعتی چهارم، تمرکز زدایی و مواد هوشمند را مطرح کند، روند فلزات روندی بسیار جامع است که همبستگی زیادی میان خطوط تولید و مواد وجود دارد.
وی عنوان میکند: هوشمندی در صنعت ما به معنای شناخت یکدیگر و تصمیمگیری بر اساس تصویری بزرگتر است. تهیه و توزیع هوشمند با طراحی تولید آغاز میشود و تحت تأثیر برنامهریزی و زمانبندی قرار دارد و تنها با تولید پایا شناخته میشود. این امر زنجیره تأمین بهتری را ایجاد میکند که با دادههای بیشتری مورداستفاده قرار میگیرد. بایندر همچنین میگوید تهیه و توزیع مواد مانند چسب در فرآیند تولید است و بدون آن این رویه عمل نمیکند. وی عنوان میکند: با فناوریهای جدیدی مانند تجزیه و تحلیل دادهها، بهینهسازی بیشتر این فرآیند در آینده نزدیک امکانپذیر خواهد شد.
شرکت پیاسآیمتالز با استفاده از تجزیه و تحلیل دادهها میتواند ویژگیهای مواد مانند وزن یا چگالی و نحوه تأثیر آن بر ذخیرهسازی و حمل و نقل را مد نظر قرار دهد. برای مثال، کویلهای آلومینیومی برای ذخیرهسازی چند سطحی به محفظه نیاز دارند.
این شرکت همچنین میتواند نوع محصول را (مستقل از مواد) لحاظ کند. به گفته بایندر: در تولید محصولات تخت، پیگیری مسیر و مدیریت محصولات تک قطعهای [مانند کویلها، ورقها، صفحهها] ضروری است. در زمینه تولید محصولات بلند [نظیر تیوب و لوله، قطعات و میلهها] نیز انبارها، واحدهایی هستند که باید مدیریت شوند. این امور گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته میشوند. شرکت پیاسآیمتالز لجستیکز به منظور رسیدگی به همه این نیازمندیهای مختلف به روشی درست، ایجاد شده است.
بایندر در انتها میگوید: چنانچه منابع به بهترین نحو مورد بهرهبرداری قرار نگیرند، فرصت ارزشمند برای ذخیرهسازی از بین میرود. چهار حوزه تهیه و توزیع که تحت پوشش نرمافزار شرکت پیاسآیمتالز قرار دارد، شامل مدیریت حمل و نقل؛ مدیریت حرکت در محوطه؛ برنامهریزی و اجرا؛ و رصد محل مواد میشود. این شرکت در حوزه تهیه و توزیع نیز توجه ویژهای به محصولات تخت و بلند فولادی دارد.