شرکت صنایع آهنوفولاد توس به عنوان یکی از شرکتهای هلدینگ فولاد متیل، در کنار ارائه خدمات تولیدی در زمینه ورقهای فولادی، صادرات محصولات فولادمبارکه را نیز در دستور کار خود قرار داده است. درواقع این شرکت را میتوان به عنوان هاب صادراتی محصولات فولادمبارکه در شرق کشور دانست که تا به امروز نیز در این مسیر گامهای خوبی برداشته است.
مهندس محمدعلی اخباری، مدیرعامل شرکت صنایع آهنوفولاد توس در گفتوگو با گروه رسانهای پردازش، ضمن اعلام این مطلب در خصوص عمده فعالیتهای این شرکت گفت: صنایع آهنوفولاد توس یکی از اولین مراکز خدماتی شرکت فولادمبارکه با هدف ارائه خدمات تبدیلی و توزیع به مشتریان خٌرد، همواره به عنوان یکی از مجهزترین مراکز خدماتی مطرح بوده و با در اختیار داشتن انواع خطوط خدمات تکمیلی محصولات فولادی در شمالشرق کشور و تکیه بر پرسنل مجرب توانسته است رسالت خود در تامین مواداولیه ابتدای خطوط واحدهای صنعتی و کانال توزیع از طریق شبکه خٌردهفروشی تحقق بخشد.
به گفته وی، این شرکت با دارا بودن خط راهآهن اختصاصی جهت حمل ریلی، به عنوان یک بندر خشک در شمالشرق کشور برای صنایع مختلف ایفای نقش کرده است که این مهم با صادرات محصولات فولادمبارکه به آسیای میانه و کشورهای همسایه به نحو اثربخشی توسعه یافته است.
مدیرعامل شرکت صنایع آهنوفولاد توس در ادامه سخنانش به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار تولیدکنندگان و کارآفرینان مبنی براینکه ایشان فرمودند: جبران عقب ماندگی در سالیان اخیر نیازمند تلاش پیگیر و رشد مستمر اقتصادی حداقل در ۱۰ سال آینده است و به همین علت در برنامه هفتم توسعه، پیشرفت اقتصادی توام با عدالت را در الویت قرار دادیم، اشاره کرد وافزود:پر واضح است تحقق رشد اقتصادی بالا و مستمر با نگاه خاص به بازارهای صادراتی در کنار تامین نیازهای داخلی انجامپذیر خواهد بود، در الگوی توسعه اقتصادی، اهمیت صادرات بهعنوان موتور محرکه رشد و توسعه نقشی بیبدیل دارد، زیرا از یکسو نیازهای ارزی واحدهای صنعتی که اولین مورد خاص صنعت فولاد است را تامین میکنند و از سوی دیگر کمک شایانی به تامین سایر نیازهای ارزی کشور مینمایند، این مهم در سالیان اخیر، خصوصا با تشدید تحریمهای خارجی با صرفهجویی و درآمد ارزی ناشی از صادرات بیش از گذشته نمود پیدا کرده و یکی از ارکان اساسی ارزآوری و صادرات کشور با سهم بیش از ۱۴ درصد در اختیار صنعت فولاد است.
وی در این بخش از سخنانش صحبتهای دکتر سبحانی مدیرعامل اسبق فولاد مبارکه و رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران را نقل کرد: «آینده فولادمبارکه روشن است، فولادمبارکه به جایی رسیده است که محصولاتش شهرت جهانی دارد و این شهرت جهانی یعنی فولادمبارکه ۱۰ میلیون تنی به بازار ۲ میلیارد تنی جهانی وصل است و این بزرگترین توفیقی است که برای کشور ایجاد شده است.» وی در ادامه تصریح کرد: بنابراین میتوان گفت کشورهای همسایه نیز قسمتی از این بازار بزرگ هستند که برای فولادمبارکه باتوجه به سهولت دسترسی و اشتراکات فرهنگی و مذهبی، از جذابیت بالایی برخوردارند و بعضی از این کشورها به ویژه افغانستان و عراق باتوجه به توسعه زیرساختهای اقتصادی از پتانسیل بالاتری در جذب محصولات فولادمبارکه دارا هستند، همچنین در این راستا با بعضی از کشورها (روسیه، قزاقستان) میتوان معاملات سوآپ در زمینه انواع محصولات فولادی اعم از تختال و ورق را برنامهریزی و اجرا کرد که این مهم طی سال ۲۰۲۲ توسط کشور چین اجرا شده است.
مدیرعامل شرکت صنایع آهنوفولاد توس درخصوص ضرورت توجه به کشورهای همسایه جهت جذب بازارهای صادراتی اظهار کرد: تجربه عملکرد موفق مراکز خدماتی در طراحی شبکه توزیع گسترده و بدون واسطه محصولات از تولیدکننده تا مصرفکننده که میتواند داخلی و یا یک مشتری خارجی باشد را در گذشته در بازار افغانستان و اقلیم کردستان عراق از طریق صادرات غیرمستقیم داشتهایم، همچنین در زمینه صادرات برای آهناسفنجی به ترکیه توسط شرکت فولاد سهند صورت پذیرفت که نمونه موفقی است که میتوان نام برد.
مهندس اخباری نقش مراکز خدماتی در ترانزیت محصولات فولادی را پررنگ دانسته و افزود: یک مرکز خدماتی در زمینههای حمل ترکیبی و عملیاتی فورواردینگ، انجام خدمات برش و نواربری و سبکسازی، فرآیند انبارش و اظهار کالای صادراتی بهعنوان انبار مورد وثوق گمرک جمهوری اسلامی ایران میتواند برای فولادمبارکه موثر واقع شود، در سال ۱۳۹۹ این شرکت برای اولین بار فرآیند صادرات کلاف فولادی سرد از طریق حمل ریلی به مقصد “سنگبست” و حمل مجدد توسط واگن مسقف به کشور ازبکستان را مدیریت و انجام داد.
مدیرعامل شرکت صنایع آهنوفولاد توس در پایان خاطر نشان کرد: یک مرکز خدماتی با دارابودن زیرساختهای لازم جهت انبارش و خدمات خاص، نه تنها نقش تامین مواداولیه ابتدای خطوط تولیدی صنایع مختلف اعم از قطعهسازی خودرو، لوازم خانگی، صنایع بستهبندی، ماشینسازی و… را دارند، بلکه قادرند بهعنوان یک رکن مهم در آمیخته بازاریابی که همان کانالهای توزیع و فروش در حوزه صادرات منطقهای و فرامنطقهای برای مجتمع فولادمبارکه نقشآفرینی کنند و در گسترش فروش و ایجاد بازارهای جدید به نحو اثربخشی ایفای نقش نمایند.